Wypadałoby powiedzieć, że usługa to takie spersonalizowane, tyleż intencjonalne, co interesowne, ‘medium’ dzięki któremu dochodzi do autentycznego spotkania (bezpośrednio) twarzą-w-twarz . Można by tymi słowy ją opisać – gdyby określenie medium nie odnosiło się do mass-mediów wywołując błędne skojarzenie. Więc sięgając po słowo zastępcze powiedzieć można: usługa to przedziwny fenomen zjawiający się pomiędzy osobami w rezultacie intencjonalnego nastawienia; a ponieważ jest on nie tylko postrzegany, ale doświadczany, dlatego jest tak ważny dla egzystencji. Albowiem w spotkaniach z innym Ty (przybierającym formę relacji usługowej) kształtuje się dojrzałe Ja.
Trzeba jednak zatrzymać się na moment nad znaczeniem użytych wyżej – najważniejszych pojęć.
Medium – przydatność tego określenia wynika stąd, iż wskazuje ono na to, co sytuuje się pomiędzy.
Takoż denotowany przez zlecającego przedmiot świadczenia – plasuje usługę pomiędzy podmiotami, tworzącymi relację usługową. Jej potencjalna zawartość (usługowy produkt) urzeczywistnia się i dookreśla w trakcie świadczenia, by finalnie potwierdzić istotę tego, co usługowe. To z immanentnych cech podmiotów wynika i przenika to, co ma powstać jako usługa. Stąd charakterystyczny dla usługi ruch od-wewnętrzny, kierunek od-podmiotowy, który implikuje transcendowanie. Ostatnie pojęcie zapowiada, że niekiedy ‘techniczne’ sprawstwo jest jednocześnie pretekstem i aktywnością zmierzającymi do na/po/prawy rozpoznanej sytuacji. Zorientowany na doskonałość, bądź pełnię, cel pozwala osiągać ów stan – określany mianem zmelioryzowanej rzeczywistości.
Fenomen
Fenomen – to rzeczywistość, jaka się objawia (das, was sich zeigt) w aktach samoprezentacji, kiedy przedmiot jawi się źródłowo. Fenomenem (dla każdego w jakimś określonym czasie) jest dany stan rzeczy, któremu ktoś nie może odmówić statusu faktyczności. Dzięki apercepcji i doświadczeniu tego, co się właśnie wydarza (fenomenu) możliwy jest powrót do konkretu. Konkret stając się faktem, który zapewnia ujednoznacznienie opisu sytuacji. Intencjonalność rozbudza intuicję, a obie razem z oglądem i doświadczeniem pozwalają zrozumieć istotę usługi.
Pojęcie pomiędzy, i jego wpływ zrozumienie istoty świadczenia usługi omówione zostało w/na ty, blogu w odrębnym artykule.
Kazimierz Rogoziński