KULTURA – USŁUGI – CYWILIZACJA
Studium dynamiki przeobrażających je sił
∗ ∗ ∗
KULTURA advers. CYWILIZACJA – inna genealogia
Nigdy nie miałem trudności z wyodrębnianiem uniwersum Kultury z technicznie nacechowanej Cywilizacji. Chcąc taką dystynkcję zaakceptować posiłkowałem się pojęciem Geistkultur, przeciwstawiając jej – infrastrukturę. Teraz, aby się tym przekonaniem dzielić z innymi muszę je wzmocnić i zaprezentować w przekonującym wywodzie.
W tym celu – co zapowiadam – wprowadzę drugie, równie ważne określenie: GRAVITAS, tym samym inaczej rozkładając akcenty w odtwarzanym tu historycznej rekonstrukcji.
Aż do pierwszej rewolucji przemysłowej, ulokowane w kościołach i zborach organy uchodziły za przykład najwyższych osiągnięć mechaniki. Można ją nazwać „mechaniką manualną”, ale jeszcze ważniejszy był naturalny sposób emisji dźwięków wydawanych przez piszczałki. Skórzane miechy wypełnione powietrzem wywołują skojarzenie z żaglami i wzdymającym je wiatrem. Żaglowce i organy… jedyne w swoim rodzaju zespolenie
Natury – mechaniki – Kultury
To wypośrodkowane miejsce mechanika zajmowała do końca XVIII wieku, „dyscyplinowana” przez poręczność narzędzi. W wieku następnym dokonuje się przetasowanie, jak się okazuje trwałe. Zajmująca prymarną pozycję mechanika, staje się MECHANOMACHIĄ:
Mechanika → Natura/przyroda → Kultura
Czy można coś to jeszcze zmienić? Niewiele. Co najwyżej, próbować zrozumieć wpływ, jaki Cywilizacja techniczna wywarła na Kulturę i próbować je neutralizować.
W swej znakomitej publikacji poświęconej lipskiemu kantorowi, Ch. Wolff przytacza jeden istotny szczegół. Otóż J.S. Bach – uznany autorytet we wszystkim co dotyczyło organów – sporządzając ekspertyzę instrumentu posługiwał się określeniem GRAVITÄT, aby wyrazić: doskonałość, majestat i potęgę (brzmienia).
Właśnie to słowo (w źródłowej postaci) GRAVITAS traktuję jako właściwe określenie dla wspomnianego wyżej iunctim, a tym samym jako „klucz” służący do otwierania obu skrzydeł „bramy”:
Kultura ] ← gravitas → [ Cywilizacja
Gravitas – to jedno z tych łacińskich słów, którego zakres znaczeniowy podany przez K. Kumanieckiego (słownik łacińsko – polski) przyprawić może o zawrót głowy:
– odnośnie do jakości fizycznych znaczy: ciężar, waga, wielkość,
– odnośnie do dynamiki: siła, nacisk, wpływ, skutek
– odnośnie do znaczeń meta/fizycznych: powaga, potęga, wzniosłość
– odnośnie do znaczeń psych-fizycznych: ciężar, ociężałość, przymus,
– odnośnie do doznań psychicznych: ucisk, przykrość, surowość, gwałtowność
Ale – co nie mniej ważne – ten w miarę wyczerpujący zestaw określeń jest swego rodzaju stopniowaniem i prowadzi do negacji pojęć wyjściowych. W efekcie gravitas upodabnia się do… farmakonu odsłaniając swoje krańcowo odmienne sensy. I dlatego ją tu wprowadzam.
Pojawiającą się wątpliwość o przydatność tego pojęcia w rozstrzyganiu kwestii autonomii Kultury już staram się rozwiać. Na etymologicznych objaśnieniach nie zamierzam poprzestać, i właśnie przechodzę do pogłębionej eksplanacji rozjaśniającej kontekst.
GRAVITAS, ze względu na swą dwu/znaczność, staje się
pojęciem – kategorią – siłą,
za pomocą której wyjaśnić można współzależności występujące między Kultura a Cywilizacją
Zanim ową przydatność GRAVITAS uda się potwierdzić, muszę wprowadzić DWA dodatkowe pojęcia, dzięki którym uda się zrekonstruować dynamiczny opis – obraz świata, w który następnie włączona zostaje GRAVITAS. Są to następujące określenia niezbędne w opisie dynamiki zachodzących procesów: Opadanie advers. Wznoszenie
OPADANIE/CIĄŻENIE
Korzystając z pism S. Weil oraz H. Bergsona scharakteryzować je można tymi słowy:
– opadanie, ciążenie, bezwład
– dekompresja powodujące rozproszenie
– defragmentacja skutkująca rozkładem i przekształcaniem Jakości w Ilość
– istnienie jako powtarzanie tego samego, wywarzanie jako prosta multiplikacja
– zwielokrotnienie jako kopiowanie
– trwanie rozproszone, życie rozczłonkowane
– dno, jako zhomogenizowana jednorodność
– jedno/wymiarowość jako zwymiarowanie Pustki
– atomizacja, jako urealnienie poprzez zanurzenia w Materii
– współrzędne czaso-przestrzeni wykorzystywane do osadzania instynktoidalnie nacechowanych „cząstek elementarnych”
– SYMBOL opadania: puste naczynie bez dna; czeluść
Efekt :
jednorodność – jednoznaczność – powtarzalność – atomizacja – zwielokrotnienie/rozrost przez multiplikowanie i powtarzalność
WZNOSZENIE
– wertykalizacja jako uwalnianie od materialnego podłoża
– pod/dźwignięcie następujące po blokadzie Opadania; świadoma zmiana kierunku, dzięki uprzedniej reorientacji na Wartości wyższe
– trwanie jako stan uprzedni
– egzystencja (ex-situ) jako naturalna podstawa wyjściowa ku…
– intensyfikacja przeżyć dzięki skupieniu
– koncentracja powodująca Implozję
– pulsacja rytmu Życia zakrzywiająca fizykalną czaso-przestrzeń
SYMBOL wznoszenia: spirala albo ziggurat
Efekt
Ruch wznoszenia/opadania dokonuje się wzdłuż dwu wektorów:
- Opadanie: czaso – przestrzeń wyskalowana kwalitologicznie czyli ilościowo (sic)
- Wznoszenie: skalowanie meta/fizyczne dzięki intuicji (intuitywnej imaginacji) reagującej na atraktory wartości
Teza
Przebiegający po osi pionowej ruch „góra/dół” można przetworzyć – zastąpić ruchem wznoszącym po okręgach spirali.
c.d.n